Frukostdags, igen
Så här direkt efter frukost är det frukostdags igen. Frukostdags är nämligen titeln på Hanna Paulis oljemålning på duk från 1887.
En härlig tavla som är typisk för tidsperiodens borgerliga måleri. Frukost utomhus innebär helt enkelt att man flyttar ut matsalen utomhus. Det är det fantastiska spelet av ljusreflexer som i mångt och mycket gör tavlan. Detta tillsammans med de friska penseldragen och de tjockt pålagda färgfälten var också det som upprörde flertalet samtida svenska kritiker. Hela hennes teknik ansågs allt för modern.
Själv är jag verkligen förtjust i tavlan, speciellt frammålandet av glasen och reflexerna i silverpjäserna. Briljant och synnerligen skickligt. Däremot tycker jag att pinnstolen till vänster i bild inte riktigt fungerar. Jag tycker att dess sits lutar betänkligt. Men det är kan jag leva med när man bjuds in till en sådan frukost. Tavlan är signerad Hanna Hirsch, som var hennes flicknamn innan hon gifte sig med konstnären Georg Pauli senare samma år som tavlan målades.
Hanna Pauli föddes i Stockholm den 13 januari 1864. En konstnärlig talang som redan vi 12 års ålder började på konstskola. Efter några år bestämde sig Pauli för att ytterligare förkovra sig, och hon antogs till målarskolan på Konstakademins fruntimmersavdelning. Det var verkligen en annan tid.
Hon blev med tiden en internationellt erkänd konstnär och försökte etablera sig som yrkesporträttmålare. Dock ärhennes konstnärliga produktion liten med tanke på hur många år hon var verksam, förmodligen för att det var få som efterfrågade hennes psykologiskt inlevelsefulla porträttkonst. Pauli dog 1940.
Med Frukostdags” ställde Hanna Pauli bland annat ut på Världsutställningarna i både Paris 1889 och Chicago 1893.
Frukostdags finns att beskåda på Nationalmuseum i Stockholm.